Astu maailman suurimpaan risteilyalukseen!

Posted on

Auton luovutus

Aamulla oli edessä tavaroiden pakkaaminen autoon ja auton luovutus Fort Lauderdalen lentokentällä. Luovutus meni helposti ja avulias virkailija toi meille vielä kärryn helpottamaan tavaroiden vientiä lentokentällä kohti taksiasemaa. Lentokentältä satamaan oli noin puolen tunnin ajomatka ja ennen satama-alueelle pääsyä matkustajilta tarkastetaan passit. Anteron passi oli tietysti laukussa auton takana, kun ei tullut mieleen, että sataman porteilla oisi tarkastus. Kolme vuotta sitten ei ollut tällaista tarkastusta matkattuamme satamaan Orlandossa. Onneksi Mikan passin näyttäminen riitti ja pääsimme jatkamaan matkaa. Alkuun satama näytti aivan tavalliselta teollisuusalueelta säiliöineen, kunnes iso laiva alkoi näkyä rakennusten takaa. Koko taksimatka maksoi noin 15 dollaria ja lentokentältä lähtiessä siihen lisättiin vielä muutaman dollarin lisämaksu lähtiessämme lentokentältä.

Satamassa oli poliisit ohjaamassa ja laukut purettiin nopeassa tahdissa auton takaa kärryihin ja otimme vain käsimatkatavarat mukaan. Tässä kohdassa oli tärkeää, että meillä oli valmiina esiillä passit ja laivaliput. Turvatarkastus soljui nopesti ja ei turhan tiukasti. Seuraavaksi kävelimme isossa terminaalissa asioimaan vielä lähtöselvitykseen. Lähtöselvityksessä meidän luottokortit merkittiin järjestelmään, otettiin kasvokuvat turvajärjestelmään, täytimme terveystietolomakkeen (kysymyksinä mm. ”oletko kärsinyt viimeisenä parina päivänä flunssasta?”) ja lopuksi virkailija toi meidän hytti/maksukortit.

Astu laivaan!

Vihdoinkin kolmen vuoden odotus palkittiin ja oli aika siirtyä terminaalin toiseen kerrokseen ja kulkuväylälle kohti Royal Caribbeanin Allure of the Seas -laivaa. Käytävä oli pitkä, kuin nälkävuosi ja tämän jälkeen eteemme avautui laivan iso promenade. Siinä kyllä loksahti leuat lattiaan, miten iso jo pelkästään promenade oli kaikkine taideteoksineen yms. Hytteihin pääsi vasta iltapäivällä klo 13 ja kulutimme aikaa kulkemalla laivan kansilla sisällä ja ulkona sekä kävimme nauttimassa keskuspuiston herkulliset lihaleivät ”roast beef sandwitchit” ja virkistäytymässä. Sää ei vielä suosinut auringonottoon päivän oltua hieman sateinen ja harmaa, onneksi kuitenkin oli lämmin.

Tiesitkö: laivan Keskuspuistossa on 12175 kasvia, köynnöksiä 62 ja puita sekä bambuja 56.

Odottelujen jälkeen hyttikäytävät avattiin kansalle ja oli aika suunnata omalle hytille #7568, joka oli varustettu tilavalla parvekkeella. Hytissä ensimmäisenä operaationa oli purkaa laukut viikon ajan kotina toimivaan hyttiin ja sen kaappeihin. Tilaviin kaappeihin upposi hyvin laukkukaupalla vaatteita ja laukut sai hyvin sängyn alle piiloon.

Hyttiemäntä tuli myös esittäytymään ja kertoi hieman informaatiota sekä Mika sai vielä puhuttua meille kylpytakit, jotta voisimme kulkea laivalla ja allaosastoilla niiden kanssa. Normaalisti kylpytakit eivät kuulu hytin varustukseen ja periaatteessa vain tietyn jäsenyystason omaavat saavat ne käyttöön. Myöhemmin laivalla kylpytakit päällä kierrellessä tuntui, että olimme laivan ainoat, jotka olivat ne pyytäneet ja se aiheutti kanssamatkustajissa ihmettelyä (mistä nuo ovat saaneet nuo kylpytakit?).

Ennen laivan lähtöä tehdään pelastautumisharjoitus, johon jokaisen matkustajan on osallistuttava. Hyttikorttiin on merkitty jokaisen matkustajan pelastautumisasema, johon kokoonnutaan hätätilanteessa. Harjoituksessa ei tarvitse enää ottaa mukaan pelastusliivejä ja riittää, että tulee harjoituksen alkaessa omalle kokoontumisasemalle. Meidän kokoontumisasema oli Comedy Club tila, jossa meille näytettiin turvallisuusvideo ja odottelimme lupaa kapteenilta harjoituksen päättymisestä.

Laivan lähtöä seurasimme hytin parvekkeelta ja aurinkokin alkoi paistamaan kuumasti pilvien takaa. Laiva lähti noin vartin myöhässä ja iso laiva kääntyi todella näppärästi pienessä tilassa sen azipod-potkureiden avulla. Azipodeilla laiva voi kääntyä ympäri todella pienellä alueella, vaihtaa nopeasti suuntaa tai kulkea vaikka sivusuunnassa. Matkaa avomerelle oli turvaamassa rannikkovartiosto yhden veneen voimin ja he pitivät omaa showta matkustajille kaikkien hurratessa ja vilkuttaessa. Lopulta vielä toivottelivat megafonilla oikein hyvää risteilyä ja lähtivät takaisin rantaa kohti.

Palvelua hyttiin tv:n kautta

Ennen illalliselle siirtymistä iski nälkä ja jano, mutta onneksi olivat avanneet hytti-tv:n huonepalvelun. Listalta löytyi kevyitä salaatteja, juotavia, leipiä, leivonnaisia yms. ja päädyimme tilaamaan huoneeseen kanasalaatin sekä paukut. Tilaus kävi näppärästi kaukosäätimellä ja muutamassa minuutissa huonepalvelu soitti hyttiin varmistaakseen tilauksen ja koska tilauksessa oli alkoholijuotavia, he varmistivat vielä tilauksen tehneen iän hyttikortin numerolla. Tilaus toimitettiin puolen tunnin sisällä hyttiin ja nauttisimme siitä hytin parvekkeella illan pimennyttyä.

Illallinen

Illalliselle meille oli varattu kahden hengen pöytä ja vieressämme oli toinen kahden hengen pöytä, jossa istui mukava vanhempi pariskunta. Ruokasali oli iso ja koko paikan komeutta kruunasi iso kristallikruunu keskellä sitä. Ruokalista oli täynnä toinen toistaan herkullisempia annoksia ja laivalla syödessä on mukavaa, ettei ruokalistoissa ole hintoja aterioiden vieressä.

Olimme myös ostaneet aiemmin kymmenen pullon viinipaketin, jolla voimme ottaa koska vain pullollisen viiniä listalta, joka vastasi ostamaamme pakettia. Listalla oli monia vaihtoehtoja ja päätimme kokeilla kaikkia vaihtoehtoja ja ottaa taas ylös parhaiden vaihtoehtojen nimet.

Pöydästämme vastanneet tarjoilija ja hänen assistenttinsa olivat molemmat Jamaicalta ja salin päätarjoilija oli Bulgariasta.

Tiesitkö, että viikossa laivalla kuluu noin:
  • 7 000 kg nautaa
  • 15 000 plo vettä ja soodaa
  • 86 000 kananmunaa

Vesishow

Illaksi olimme varanneet liput OceanAria Aqua showhun, joka esitetään laivan perässä olevassa Aqua theatherissa. Showsassa oli hienosti osattu yhdistellä valoa ja vettä sekä hienoja hyppyjä korkealta. Aqua theaterin altaan tekniikka hyödyntäen näyttelijät voitiin nostaa noin 5 metriä syvän altaan pohjalta nopeasti ylös liikkuvien tasojen avulla ja näyttelijän päätettyä ohjelmanumeronsa, hän ui veden alla piiloon yleisöltä. Turvallisuussyistä ohjelman aikana ei saanut käyttää kameroissa salamoita ja tästä johtuen showsta ei tallentunut kunnollisia valokuvia.

Oscar Oscar Oscar!

Istuessamme iltaa laivan promenadilla, kuulutettiin ”oscar, oscar, oscar” pariin kertaan ja se on merkki laivan miehistölle, että joku on yli laidan. Tässä tapauksessa laivasta oli pudonnut 21-vuotias tyttö ja hyttiin palatessa ihmettelimme laivan pysähtymistä. Silloin vasta selvisi, että laivalla oli hakuvalot päällä pudonneen henkilön takia ja alueella olleet kolme muuta laivaa liittyivät etsintöihin. Etsintöihin liittyi vielä myöhemmin merivartiosto ja Allure of the Seasin miehistö etsi häntä 4 tunnin edestä tuloksetta ennen lupaa jatkaa matkaa. Laiva oli tässä kohdassa matkannut 50 mailia (80 km) satamasta.

Etsintöjen vuoksi laivan reitti ja aikataulu muuttuivat ja siksi emme tulisi pääsemään aamulla Nassaulle Bahaman saarilla.

Valokuvia päivästä

(isompi kuva klikauttamalla kuvaa)
Päivän kohteet
(Lisätietoja kohteista saat klikauttamalla sen merkkiä kartalla)